Käytämme evästeitä (cookies) käyttäjäkokemuksen parantamiseksi ja käyttötilastojen keräämiseksi.

Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja

x

Nordic Trail

Tuloksia joustavalla kumppanuudella

Muun muassa Leatherman- , Ledlenser- ja Stanley-tuotteita maahantuova rovaniemeläinen Nordic Trail haki pari vuotta sitten uutta vaihdetta markkinointiviestintään. Kumppanuuden startattua olemme yhdessä ottaneet haltuun sekä perinteisen että sosiaalisen median kanavat, lokalisoineet tuotemarkkinoinnin ja saaneet hyvän nousukulman myyntikäyriin.

Lähtökohdat

Rovaniemeläisellä Nordic Traililla oli vuonna 2015 akuutti ongelma. Maahantuontiyhtiön brändi- ja tuoterepertuaari kasvoi ripeästi. Samalla lisääntyi myös tarve lokalisoida ja muokata markkinointimateriaaleja ja -sisältöjä paremmin Suomeen sopiviksi.

”Merkkibrändeillä on hienosti toteutettuja markkinointiviestinnän kokonaisuuksia, mutta ne eivät välttämättä sellaisenaan toimi täällä. Esimerkiksi kuvitukset ja tekstimuodot kaipaavat usein lokalisointia ja suomalaista näkökulmaa”, selvittää toimitusjohtaja Anne Vuolli.

Onnistunut lopputulos edellytti myös entistä tiiviimpää yhteistyötä markkinointiviestinnän kumppanin kanssa. Käytännössä tämä tarkoitti, että uusi toimisto oli löydettävä Oulun sijaan kotikulmilta.

”Monia asioita voi totta kai hoitaa puhelimitse ja sähköpostilla. Välillä on kuitenkin hyvä tavata myös kasvokkain ja meidän tapauksessa joskus hyvinkin lyhyellä varoajalla. Matkustelu Rovaniemen ja Oulun välillä ei ollut kovin kustannustehokasta. Välillä tuli myös tunne, että resursseista meni liian suuri osa suunnittelun”, Vuolli muistelee.

Ratkaisu - markkinointiviestintää Online-palveluna

Perusteellisen aloituskeskustelun ja yhteistyömallin sorvaamisen jälkeen Nordic Trailin markkinointiviestintää hoidetaan likipitäen online-palveluna. 

Työlistalla ovat muun muassa sähköisten uutiskirjeiden suunnittelu ja tuotanto, some-kanavien, verkkokaupan ja verkkosivujen sisällöntuotanto ja ylläpito, kuvamaailma, erilaiset bannerit, some- ja lehtimainonta.

Jatkuvien “peruspalveluiden” lisäksi vastuullamme ovat kampanjat, myymälänäkyvyys ja -materiaalit sekä erilaiset esitteet ja jälleenmyyjien aineistot. Pisteenä i:n päällä ovat omat nimetyt vastuuhenkilöt, jotka ovat joustavasti apuna ajoittain hyvinkin nopeasti muuttuvissa tarpeissa.

”Nimekkäiden brändien materiaalit ja sisällöt on saatava lokalisoitua joskus todella lyhyellä varoajalla, sillä nettiaikana on pysyttävä mukana globaalissa julkaisurytmissä. Tämä vaatii marvi-kumppanilta joustavuutta, ideointikykyä sekä kovaa ammattitaitoa eri kanavien ja kokonaisuuksien hallinnassa”, Vuolli muistuttaa.

Aitoa kumppanuutta

Erityisen onnistuneeksi koetaan some-kanavien haltuunotto ja sisällöntuotanto, etenkin kuvitus. Esimerkiksi Leatherman- ja Ledlenser-brändit on viety toimitusjohtaja Vuollin mukaan todella onnistuneesti pohjoisiin olosuhteisiin ja ympäristöihin, joihin asiakkaiden ja kuluttajien on ollut helppo samaistua. Lopputuloksena myynti ja samalla Nordic Trailin tunnettuus ovat parantuneet.

Tärkeintä on lopulta aito kumppanuus, jossa myös keskinäiset kemiat toimivat. Perinteisen tilaa ja toimita -mallin sijasta Focus tarjoaa meille ideoita, joilla pystymme ottamaan uusia askeleita eteenpäin. Se on todella arvokasta”

Anne Vuolli, toimitusjohtaja, Nordic Trail Oy