1. Hankkeelle varma ja tehokas startti - Miten erotut ja jäät mieleen?

Hankkeen nimi, oma ilme, laadukas vaikutelma, tapa jolla viestit – kaikki vaikuttavat siihen, miten hankkeesi nähdään ja muistetaan. Huolehdi että perusasiat ovat kunnossa, huomioi pienet yksityiskohdat. Mikä on hankkeesi tarkoitus? Pidä se mielessäsi joka käänteessä – pidät suunnan oikeana.

2. Panosta tavoitettavuuteen

Missä kohderyhmäsi ovat, kuinka heidät tavoittaa parhaiten? Markkinointikeinoja miettiessä on helppo turvautua totuttuihin ratkaisuihin. Ilmoitus lehteen ja homma on hoidettu? Ennen kuin päätät välineistä ja materiaaleista, tulisi ensin selvittää, kuinka tavoitat kohderyhmäsi parhaiten. Esimerkiksi alueellinen TV-mainonta voi olla sekä tavoittavaa että kustannustehokasta. Facebookia käyttää päivittäin 1,9 miljoonaa suomalaista ja FB-mainonta on hyvin kohdennettavissa. Älä siis kangistu kaavoihin ja tyydy totuttuun.

3. Järkevää budjetinkäyttöä?

Hankkeen markkinointibudjetti on tiedossa, mutta kuinka sen käyttäisit tehokkaimmin? Siis toisin sanoen saisit aikaan voimakkaimman vaikutuksen, painavimman muistijäljen, eniten osallistujia tai mikä tavoitteesi sitten onkaan. Kun toimenpiteet mitoitetaan suhteessa tavoitteisiin, mahdollistetaan myös kustannustehokkuus. Älä siis yritäkään tehdä mahdollisimman paljon, vaan käytä budjettisi siihen, millä saat aikaan eniten. Aseta selkeät, numeeriset ja realistiset tavoitteet, niin saat eniten irti myös mainostoimistostasi.  

4. Riittääkö kuuluisa ”kättäpidempi”?

Kaiken tyyppisellä markkinointimateriaalilla on tarkoituksensa; avainkysymys onkin, mikä keino toimii mihinkin tarpeeseen. Riittääkö flyeri vai pitäisikö sittenkin miettiä markkinointipolkua pidemmälle? Hanke ja sen markkinointi ovat prosessi, joka etenee vaiheittain. Ensin hanke pitää lanseerata, tämän jälkeen hankkeen toimenpiteille pitää saada julkisuutta ja tapahtumiin osallistujia, eikä pidä unohtaa loppuvaiheen tulosten julkistusta. Jokaisella vaiheella on omat tavoitteensa ja niiden mukaiset kanavat, viestit ja välineet. Ja kyllä, joskus se flyeri ei ole ainoastaan riittävä vaan myös paras työkalu.

5. Hankkeen elinkaari

Kauanko hankkeesi kestää, onko siinä potentiaalia jatkohankkeelle, syntyykö siitä jotain kaupallistettavaa? Lyhytkestoisen hankkeen markkinointi suunnitellaan eri lähtökohdista kuin pitkäkestoisen. Hyvin suunniteltu kokonaisuus palvelee koko hankkeen ajan, mikä jättää myös mahdollisuuden laajentaa ja jatkaa markkinointia hankkeen edetessä. Parhaassa tapauksessa hankkeen lopussa on syntynyt tuote, palvelu tai toimintamalli, jolla on olemassa nimi, palvelulupaus, ilme ja välineet markkinoille siirtymiseen. Olennaista onkin katsoa käynnistysvaihetta pidemmälle; ei riitä, että päästään käyntiin, vaan pitää päästä myös perille.

Tunti kanssamme - veloituksetta

Jos olet kiinnostunut arvioimaan yhdessä, tukevatko suunnitelmasi hankkeesi tavoitteita, ota ihmeessä yhteyttä. Tarjoamme veloituksettoman tunnin, jonka aikana käsittelemme hankettasi ja vaihtoehtoja sen markkinoimiseksi edellä määritellyistä näkökulmista.

Ota yhteyttä, jatketaan aiheesta!
Terveisin,Tarja 312x312
Tarja Väyrynen
Asiakkuuspäällikkö
tarja.vayrynen@focus.fi
Puh. 0400 520 783

Jätä meille viesti