Mikko Pöykkö

Mikko Pöykkö

29 tammikuuta 2018

Vuosikertomus = käyntikortti

Olen usein kuullut sanottavan, että meillä vuosikertomus painetaan, koska se toimii eräänlaisena yrityksemme käyntikorttina, joka annetaan vieraille. Jos vuosikertomuksenne on käyntikorttinne, miettikääpäs hetki millaisen ensivaikutelman ja muistijäljen se luo yrityksestänne. Valtaosa niistä vuosikertomuksista, jotka itse olen vastaanottanut, ovat tylsiä, persoonattomia ja kaikki samasta puusta veistettyjä. Nähdäkseni parempia vuosikertomuksia kokosin muutaman vinkin, joiden avulla vuosikertomuksesta saa reilusti mielenkiintoisemman.

1. Tee vuosikertomus kuten kertomus tehdään

Hyvässä kertomuksessa on juoni, päähenkilöitä, vaikeuksia ja niiden voittamisia. Mieti siis, mikä on se tarina, jonka  haluat kertoa organisaationne menneestä vuodesta ja tulevaisuuden odotuksista. Valitse myös ne henkilöt, jotka kertovat tarinaa. Tyypillisesti siihen porukkaan kuuluu ainakin toimitusjohtaja, mutta koska hän yksin ei ole voinut tehdä kaikkea organisaatiossanne, anna ääni myös niille avainhenkilöille, jotka ovat olleet merkittävästi mukana tarinanne luomisessa. Ja koska vuodet eivät ole veljeksiä, eivät vuosikertomuksetkaan voi olla edellisen vuoden kopioita.

2. Kuva kertoo enemmän ja nopeammin

Pitää olla todella kiinnostunut aiheesta, että jaksaa lukea hyvänkään vuosikertomuksen tekstejä läpi, etenkin kun infografiikoilla ja kuvilla saman asian voi esittää huomattavasti mielenkiintoisemmin. Tiivis teksti yhdistettynä oivaltavaan, mielellään animoituun ja interaktiiviseen kuvitukseen saavat viestin huomattavasti tehokkaammin läpi.

3. Ihminen on kiinnostunut toisesta ihmisestä

On vaikea kuvitella sellaista organisaation tuottamaa toimintaa, palvelua tai hyödykettä, jonka vastapuolena ei olisi ihminen. Jopa tiukimmassa ja vaikeimmin selitettävässä B2B:ssa asiakasta tai yhteistyökumppania edustaa ihminen. Tee siis teidän innovaatioistanne ja menestyksistänne inhimillisempiä kertomalla niistä asiakkaidesi ja sidosryhmiesi näkökulmasta.

4. Ole läpinäkyvä – kerro myös vaikeuksista

Haluan uskoa hyvää ja nähdä positiiviset asiat organisaatioista, mutta jos kaikki näyttää liian hyvältä, epäilykseni heräävät. Kerro siis rohkeasti myös niistä vaikeuksista, joita olette kohdanneet, miten olette niistä selvinneet tai miten aiotte ne selättää. Muista, että selviytymistarinat jäävät mieleen ja luovat uskottavuutta menestyksellenne.

5. Ota kaikki keinot käyttöön

Tässä ajassa meillä kaikilla on oikeasti saavutettavissa parhaimmat ja monipuolisimmat viestinnän keinot kuin koskaan aiemmin. Meiltä kaikilta löytyvät välineet videoiden, kuvien, animaatioiden ja tekstien tekoon, julkaisemiseen ja levittämiseen. Miksi siis pitäytyä vanhassa painetussa vuosikertomuksessa, kun verkkovuosikertomuksessa käytössäsi ovat kaikki maailman mahdollisuudet?

Oletko valmis siirtymään uuteen aikaan vuosikertomuksenne tekemisessä? Lue lisää Focus Flow'n paketoidusta verkkovuosikertomuksesta. 

Lue myös blogikirjoitus Verkossa vuosikertomus on mielenkiintoisempi ja monipuolisempi.

 

Tagipilvi

, , , ,

Kommentit

Kukaan ei ole vielä kommentoinut tätä sivua.

Lähetä kommenttisi