Tero Heittola

Tero Heittola

07 syyskuuta 2016

Näin kirjoitat parempaa sisältöä oppilaitoksesi verkkopalveluun

Toteutimme 2016 touko-kesäkuussa Suomen ensimmäisen kattavan analyysin merkittävimmistä suomalaisista ammattioppilaitoksien verkkosivuista. Tulokset olivat pysäyttäviä: vaikka monet näennäisesti panostavat sivuihin paljonkin, erityisesti sisällöt jättävät paljon parannettavaa.

Toteutimme aiemmin Suomen ensimmäisen kattavan verkkosivuanalyysin ammattikorkeakoulujen ja ammattioppilaitosten verkkosivuista. Tulokset olivat pysäyttäviä: vaikka monet näennäisesti panostavat sivuihin paljonkin, erityisesti kirjoitetut sisällöt jättävät paljon parannettavaa. 

Viisi yleisintä virhettä oppilaitosten sisällöissä

Poimimme aineistosta muutaman virheen, jotka hieman kohderyhmän tarpeita ja tavoitteita miettimällä on helppo korjata. Alla viisi yleisintä virhettä oppilaitosten kirjoitetuissa verkkosisällöissä.

1. Sisältöä on liian vähän: lukija ei näe kokonaisuutta eikä voi tehdä päätöksiäkään
Sisällön vähyys ei liity ainoastaan merkkimäärään, vaikka silläkin on merkitystä. Monet oppilaitokset eivät ylipäätänsä anna riittävästi tietoa, jotta mahdollinen oppilas (tai yritysasiakas) voisi tehdä informoituja päätöksiä. Kerrotko esimerkiksi, mitä koulutus sisältää ja merkitsee – käyttämällä muutakin kuin ranskalaisia viivoja? Oletko linkittänyt sisällön helppokäyttöisesti muihin asian kannalta relevantteihin sisältöihin?

2. Kirjoitit vaikeasti ja epäselvästi: asiaa etukäteen tuntematon lukija ei ymmärrä mitä tarkoitat
Tähän sortuu jokainen yrittämättäänkin. Onneksi korjauskin on helppoa. Kirjoita lyhyesti ja ytimekkäästi. Vältä vierasperäisiä sanoja sekä ammattislangia. Anna selkeitä neuvoja ja ohjeita, vältä konditionaalia. Pyri noudattamaan selkokielen kirjoitusohjetta, mutta kirjoita ehdottomasti vähintään hyvää yleiskieltä – siis sellaista, joka puhuttelee kohderyhmääsi sanoilla ja tavoilla joita he muutenkin käyttävät.

3. Et päivitä sivujasi riittävän säännöllisesti: vaikutat laiskalta ja niin vaikuttaa edustamasi oppilaitoskin
Tämä johtuu valitettavan usein resurssipulasta tai priorisoinnista. Kohderyhmäsi on kuitenkin liikkeellä jatkuvasti, ei ainoastaan silloin kuin haku on auki. Samoin sinullakin on aina kohderyhmääsi kiinnostavaa asiaa: älä kerro vain turhaa minäminä-faktaa. Hyvä lähtökohta on blogipostaus tai sosiaalisen median päivitys 2–3 kertaa viikossa. Näe vaivaa, ja se palkitaan.

4. Otsikointisi on sanalla sanoen huonoa: se ei kuvaile mitenkään itse sisältöä ja on useimmiten liian yleistä
Pohdi tarkemmin kohderyhmäsi tarpeita: Mitä heidän tulisi tietää luettuaan sisältösi? Miten saat heidät kiinnostumaan? Mikä on heidän (ei sinun) tarpeesi sisällölle. Nyt, vastaa tähän kysymykseen jo otsikossasi ja avaa asiaa tarkemmin itse sisällössä.

5. Et ole lainkaan miettinyt sisältösi avainsanoja: sivultasi puuttuu lukijalähtöinen tavoite
Tämä virhe liittyy läheisesti huonoon otsikointiin mutta vaikuttaa sivustosi löydettävyyteen laajemminkin. Mistä sivusi kertoo? Minkä ongelman – siis lukijan tarpeen – se pyrkii ratkaisemaan? Mihin asiakokonaisuuteen sisältösi liittyy? Kirjoita tarkasti näistä. Jos asiaa jää tämän jälkeen yli, kirjoita toinen sisältökokonaisuus.

Toisin sanoen monissa sivustoissa yleisimmät virheetkin on helppo osoittaa – ja vielä helpompi korjata: lisää kohderyhmää puhuttelevaa sisältöä ja kiinnitä erityistä huomiota sivuston palveluelementteihin. Toteuttamamme oppilaitossivustot ovat oikealla tiellä, ja se näkyy jo tuloksissakin.

Lue myös:
Valmis ohjelma, jolla tuotat vaikuttavampaa sisältöä oppilaitoksesi verkkopalveluun

Haluatko tarkan analyysin oppilaitoksesi verkkonäkyvyydestä ja -vaikuttavuudesta?

Analyysin lisäksi saat yksilölliset kehityskohteet ja toimenpidesuunnitelman. 

Ota yhteyttä!

Mikko Pöykkö
mikko.poykko@focus.fi
040 570 5532

Tero Heittola
tero.heittola@reco.fi
040 726 1977

Tagipilvi

, , ,

Kommentit

Kukaan ei ole vielä kommentoinut tätä sivua.

Lähetä kommenttisi