Janne Pallari

Janne Pallari

08 marraskuuta 2016

Uutta kohdistusta oppilaitosten yhteishakuun – profiloi ja tavoita verkkosivuillasi vierailleet uudelleen, uudelleen ja uudelleen

Nuoren ajankäyttö on täynnä sosiaalisen median tapahtumia, tilanteita ja kohtaamisia. He ovat siellä missä kaverit jo ovat ja niille apajille oppilaitos pääsee retargetoimalla.

WhatsApp, YouTube, Facebook, Instagram, Spotify, Snapchat, Periscope ja niin edelleen. Sormi pyyhkii mobiililaitteen ruutua tiuhaan tahtiin – ympäristöt, applikaatiot ja mediat vaihtuvat. Nuoren ajankäyttö on täynnä sosiaalisen median tapahtumia, tilanteita ja kohtaamisia. Nuoret ovat siellä missä kaverit jo ovat ja niille apajille oppilaitos pääsee retargetoimalla.

Miten retargetointi sosiaalisissa medioissa toimii käytännössä?

Retargetointi on mainonnan muoto, jossa seurataan sivuilla käyneen vierailijan toimintaa netissä. Oppilaitoksen verkkosivu asetetaan keräämään tietoa yksittäisen kävijän toimista verkkosivulla. Tiedon avulla saadaan selville, mistä asioista sivustolla kävijä oli kiinnostunut ja mitä sisältöjä hän oli klikkaillut. Kampanja ja mainokset rakentuvat tämän tiedon ympärille. Tyypillisiä kanavia ovat esimerkiksi Instagram, YouTube ja Facebook. 

Kerättyyn tietoon pohjautuvaa käyttäjäprofilointia ja oppilaitosviestintää

Opiskelupaikan valinta on yksittäinen tapahtuma tuhansien muiden asioiden joukossa nuoren päivässä. Minimissään se on pikainen klikkailu muutaman potentiaalisen oppilaitoksen verkkosivuilla, josta matka vie Opintopolku.fi -sivustolle. Hyödynnetään tuo yksittäinen vierailu maksimaalisesti keräämällä tietoa sivustolla vierailusta ja retargetoimalla mainontaa verkossa. 

Esimerkiksi YouTubessa nuorelle ilmestyy kohdennettu videomainos seuraavin terveisin: "Moi, kävit tutustumassa taloushallinnon koulutuksiin. Mulla sama homma vuosi takaperin, ja nyt opiskellaan hyvillä mielin…”. Retargetoinnissa asiakaskokemus ohjaa viestintää, ja tuloksia mitattaessa ei onnekkaalle sattumalle juurikaan roolia anneta.

Retargetointi on oppilaitosviestintää ilman hukkaeuroja

Retargetointi vie oppilaitosviestinnän niihin sosiaalisiin medioihin, jotka nuori on itse arjessaan valinnut – ei niihin, jotka olet yrittänyt arvata. Jokainen markkinointiin sijoitettu euro käytetään täsmälleen tavoittelemallesi kohderyhmälle. Kohderyhmää tavoittamatonta hukkamediaa ja siitä syntyviä kustannuksia ei synny juuri lainkaan. "Kampanjointi on jatkuvaa optimointia ja parhaan ROIn hakemista. Online-markkinointiin liittyy vahvasti ketterä kokeilukulttuuri, jossa toimivuus näkyy nopeasti ja huonot mainokset hylätään välittömästi", Focus Flow´n online-markkinoinnin asiantuntija Tarja Väyrynen toteaa.

Retargetoimalla oppilaitosviestintää saavutat kohderyhmäsi niin usein kuin haluat

Usein kuulee kommentin, jossa todetaan opiskelupaikan ja myöhemmin työpaikan olleen monen sattuman summa. Oppilaitosviestinnän näkökulmasta asian ei tarvitse olla niin. Retargetointi tarjoaa mahdollisuuden tavoittaa oppilaitoksesi sivustolla vieraillut potentiaalinen opiskelija yhä uudelleen ja uudelleen.

Tästä eteenpäin liikutaan nuoren omissa medioissa ja viestit on rakennettu juuri kyseiseen henkilöön pohjautuvalla tiedolla. Retargetoinnilla voidaan tarjota esimerkiksi potentiaalista tutkintovaihtoehtoa, täydentävää tietoa perustutkinnosta tai muuta oppilaitoksen tärkeäksi kokemaa lisäinformaatiota. Tärkein tavoite on vahvistaa mahdollisimman paljon ennakolta nuoren näkemystä tulevasta uravalinnasta. Hyvä homma kaikille – erityisesti tulevaan ammattiin opiskeleville.

Haluatko tietää miten oppilaitoksenne seuraava yhteishakukampanja saavuttaa maksimaalisen vaikuttavuuden ja tuloksen sosiaalisissa medioissa ja verkkopalveluissa? Analysoimme nykyisen mainontanne ja teemme konkreettisen suunnitelman uudelleenmarkkinoinnin toteutuksesta.

Ota yhteyttä!

Tarja Väyrynen
tarja.vayrynen@focus.fi
0400 520 783

Mikko Pöykkö
mikko.poykko@focus.fi
040 570 5532

Tagipilvi

, , ,

Kommentit

Kukaan ei ole vielä kommentoinut tätä sivua.

Lähetä kommenttisi