Tarja Väyrynen

Tarja Väyrynen

26 tammikuuta 2017

Pidä ääntä somessa - pienelläkin onnistut!

Suomalaisten lempihokema ”Vaatimattomuus kaunistaa” ei tietenkään pidä paikkaansa. Etenkin kun toimitaan kansainvälisessä ympäristössä, tulisi tuo ponneton fraasi työntää maan poveen ja keskittyä hyödyntämään helppoja mahdollisuuksia massojen tavoittamiseen.

Kun me täällä Napapiirin piikkipaikalla seuraamme matkailijoiden ihastuneisuutta, on luontaista, että vallitsevista puitteista halutaan kertoa kauemmas. Tämän vuoksi ehdotimmekin pitkäaikaiselle kumppanillemme Santa Claus Holiday Villagelle, että mitäpä jos panostettaisiin koko joulukuu some-näkyvyyden lisäämiseen. Joulusesonkinahan alue on vilkkaimmillaan, maailman pitää saada tietää!

Työhön siis ryhdyttiin. Määriteltiin, mitä halutaan kertoa, miten kerrotaan, millaiset tavoitteet kampanjalle asetetaan ja miten se kohdennetaan. Luotiin käsikirjoitus. Kuvattiin tilanteita, toimintaympäristöä, ihmisiä. Alettiin julkaista ja alettiin markkinoida. Pääkanavaksi valittiin Facebook, ja julkaisuja tehtiin myös Instagramissa.

Millaiset julkaisut menestyivät?

Simppelit videot – laadukasta ilmakuvaa alueesta lyhyinä klippeinä: seuraajat reagoivat ja jakoivat videoita innokkaasti. Laatusanat ”uskomaton”, ”ihmeellinen” ja ”unelma” vilisivät kommenteissa. Monille oli hienoa nähdä mökkikylää ilmasta ja kommentoida, missä mökissä on itse majoittunut.

Kuvat alueesta ja päärakennuksesta: Tunnelmallinen kuva kiehtovan näköisestä rakennuksesta maagisessa kaamoksen kajossa aiheutti ihastusta – halusinpa itsekin lähteä naapuriin Napsulle siltä istumalta!

Kuvat henkilöstöstä: Kasvot palveluiden ja paikan takana tuovat kohteen taas astetta läheisemmäksi. Osalle jo tuttujen kasvojen näkeminen virrassa aiheutti lämpimiä muisteloita ja kiitoksia aiemmista kokemuksista.

Kytkentä maailmanlaajuiseen brändiin: Trip Advisorin antama Traveler’s Choice 2016 -tunnustus on hehkutuksen arvoinen. Äärimmäisen tunnetun brändin suosittelu kasvattaa luottamusta ja kokemisen nälkää.

Mitä saavutettiin?

Sanan leviämisen lisäksi halusimme saada aikaan reaktioita. Tässä onnistuttiin. Seuraajat haaveilivat vielä jonain päivänä näkevänsä paikan omin silmin. Monet odottivat jo valmiiksi buukattua vierailuaan vuodenkin päähän. Pariskunnat kommentoivat kuherrellen keskenään, että eikö mekin mentäisi. Aitojen reaktioiden seuraaminen on palkitsevaa – tämä todellisuus, jota elämme, herättää tunteita.

Julkaisuille saatiin laajaa näkyvyyttä. Parhaimmillaan pienellä budjetilla markkinoitu julkaisu tavoitti seitsemässä päivässä, seitsemässä maassa 212 890 henkilöä ja keräsi 12 046 sitoutumista: jakoja, kommentteja ja tykkäyksiä.

Julkaisujen orgaaninen näkyvyys kasvoi kampanjan aikana, puhkaisten lopulta 50 000 kappaleen rajan.

Retargetointi pikseliä hyödyntämällä mahdollisti verkkosivuilla vierailleiden täsmätavoittamisen.

Seuraajamäärän kasvu kuukaudessa oli 3 290, mikä ylitti tavoitteemme. Nyt yhä useampi tietää, mitä Napapiirillä on annettavanaan.

Omasta tekemisestä saa olla ylpeä – ja siitä kannattaa kertoa! Jos haluat pitää ääntä kanssamme, ota yhteyttä ja mietitään yhdessä lisää.

Tarja Väyrynen
tarja.vayrynen@focus.fi
p. 0400 520 783

Tagipilvi

, , , , , ,

Kommentit

Kukaan ei ole vielä kommentoinut tätä sivua.

Lähetä kommenttisi