Mikko Pöykkö

Mikko Pöykkö

29 syyskuuta 2016

Ammattioppilaitosten verkkosivut vertailussa – OSAO selvä ykkönen

Vertailun ykköseksi nousi Oulun seudun ammattioppilaitoksen sivusto www.osao.fi. Se sai analyysissä pisteitä muun muassa selkeydestä, toimivuudesta ja sisällöstä, joka puhuttelee tavoiteltavia kohderyhmiä monipuolisesti.

Suomen merkittävimpien ammattioppilaitosten verkkopalveluiden vertailussa Oulun seudun ammattiopisto OSAO:n verkkosivusto nousi ykköseksi. Verkkopalvelu-analyysissä olivat mukana kaikki Suomen keskeiset ammattioppilaitokset.

Analysoimme viime keväänä 34 merkittävimmän suomalaisen ammattioppilaitoksen verkkosivujen näkyvyyttä ja vaikuttavuutta. Erityisesti sivustojen vaikuttavuudessa eli sisällöissä, esillepanossa ja jaettavuudessa oli suurta hajontaa. Vain harva tarjoaa kunnollista mobiilia käyttökokemusta. Lisäksi tarjonnasta kerrotaan kovin organisaatiolähtöisesti ja sosiaalisen median hyödyntäminen sisällönjakamisessa on voinut unohtua täysin. Ei siis ihme, jos kohderyhmänä olevia nuoria ei tavoiteta.

OSAOn menestys on monen tekijän summa

Vertailun ykköseksi nousi Oulun seudun ammattioppilaitoksen sivusto www.osao.fi. Se sai analyysissä pisteitä muun muassa selkeydestä, toimivuudesta ja sisällöstä, joka puhuttelee tavoiteltavia kohderyhmiä monipuolisesti. Sivusto on myös teknisesti korkealaatuinen, sitä päivitetään usein ja sisältöä jaetaan aktiivisesti eri kanavissa.

Digitaalisuuden tuomia mahdollisuuksia sivusto hyödyntää laajasti. Käytössä on mm. Nettiopo -palvelujoka vastaa kysymyksiin ammatillisesta koulutuksesta ja opiskelusta OSAOssa. ”Tämä on loistava esimerkki digitaalisuuden tuomista mahdollisuuksista ja kohderyhmän tarpeiden huomioimisesta. Aktiivisesti ja pitkäjänteisesti toimimalla saa lopulta etulyöntiaseman”, Recommendedin digitaalisen vaikuttavuuden asiantuntija Tero Heittola toteaa.

Kuvaavaa on, että OSAO oli kaikista analysoiduista sivustoista ainoa, joka ylsi Mestari-luokkaan. Muilla ammattioppilaitoksilla on merkittävästi parannettavaa.

Käyttäjille suunnattu ja heitä puhutteleva sisältö todellakin on kuningas

OSAO:n Lasse Nissilän mukaan taannoisen verkkosivu-uudistuksen yhtenä tärkeänä kriteerinä oli helppokäyttöisyys niin kävijöille kuin ylläpitäjille. Tärkeimmät käyttäjäryhmät ja niiden tarpeet kartoitettiin haastattelututkimuksella. “Ylläpidon helppous on parantanut sivuston ajantasaisuutta ja tiedon oikeellisuutta, kun päivitysvastuuta on pystytty hajauttamaan. Myös sosiaalisen median kanavat sidottiin selvästi tiukemmin verkkosivustoon”, Nissilä kertoo.

Sisällöntuotantoon osallistuu viestinnän ohella opettajia, opinto-ohjaajia ja eri projekteissa työskenteleviä ihmisiä. “Menestys tässä vertailussa osoittaa, että olemme oikealla tiellä. Käytännössä kohderyhmien tavoittaminen ja sivuston kehittäminen on jatkuvaa työtä, sillä verkkoympäristö, kanavat, mediat ja toimintatavat muuttuvat koko ajan”, Nissilä muistuttaa.

Lue myös: Miten luot parempaa ja puhuttelevampaa sisältöä verkkopalveluusi

Haluatko tarkan analyysin oppilaitoksesi verkkonäkyvyydestä ja -vaikuttavuudesta? Analyysin lisäksi saat yksilölliset kehityskohteet ja konkreettisen toimenpidesuunnitelman. 

Ota yhteyttä!

Mikko Pöykkö
mikko.poykko@focus.fi
040 570 5532

Tero Heittola
tero.heittola@reco.fi
040 726 1977

Tagipilvi

, , ,

Kommentit

Kukaan ei ole vielä kommentoinut tätä sivua.

Lähetä kommenttisi