Jukka Markkanen

26 kesäkuuta 2014

Muutamia perusvinkkejä helppoon some-kampanjointiin

Oikein toteutettuna some-kampanja on edullinen ja sitouttava markkinointikeino. Hyvällä suunnittelulla, parilla laadukkaalla kuvalla ja nasahtavalla, kohderyhmää puhuttelevalla tekstillä pötkitään jo pitkälle – ilman maksettua mainontaa.

Hyödynnä 3 H -sääntöä kampanjakokonaisuudessa

Asioita ei kannata miettiä liian monimutkaisesti. Hyvänä nyrkkisääntönä toimii 3 H -periaate. Kampanjalla on huomattavasti paremmat mahdollisuudet onnistumiseen, jos se on 1) helppo löytää, 2) jos siihen on helppoa osallistua ja 3) jos sen tulokset on helposti mitattavissa.

Laadukas sisältö on kaiken A ja O, mutta se ei yksin riitä. Sisältö tarvitsee tuekseen sitoutuneen yhteisön, joka osallistuu sisällöntuotantoosi kommentoimalla, tykkäämällä ja jakamalla: toisin sanoen markkinoimalla kampanjaa eteenpäin puolestasi. Muista aina kannustaa käyttäjiä osallistumaan, ja palkitse siitä. Rakenna kampanja tarvittaessa yhteistyössä sellaisen kumppanin kanssa, jolla on jo aktiivinen some-jäsenistö.  

Sosiaalisessa mediassa kampanja kannattaa luoda sosiaalisen teeman – esimerkiksi harrastusten, tyylien, tunteiden tai asuinpaikan – ympärille. Asioiden, jotka kiinnostavat ja herättävät ajatuksia jo valmiiksi.  

"Laadukas sisältö on kaiken A ja O, mutta se ei yksin riitä."

Noudata sääntöjä, lakia ja hyvää makua

Facebook-säännöt on syytä pitää mielessä. Simppelinä muistutuksena seuraava: yksittäisen käyttäjän seinä ei ole käytössäsi. Et siis saa kehottaa käyttäjiä esimerkiksi jakamaan sisältöäsi. Muutenkin vanhanaikaiset ”tykkää, jaa ja voita” -kampanjat ovat aikansa eläneitä. Vaihtoehtoja jakamiseen kannustamiseksi toki löytyy. Jos kamppikseesi liittyy arvonta, muista Suomen arpajaislaki.

Muualla, kuten Twitterissä ja Instagramissa, käyttäjän seinän hyödyntäminen on sallittua, mutta hyvä maku kannattaa pitää edelleen matkassa.

Hashtagin voima

Kun kampanja on ulkona, tulosten mitattavuus on avainasemassa. Facebookissa perusanalysointi on sujuvaa kanavan omilla työkaluilla. Postauksen klikkaukset, tykkäykset, kommentit ja jaot lisäävät sen kattavuutta.

Useilla some-kanavilla toimiessa helppona lähtökohtana on hashtagien käyttö. Hashtagilla saat sidottua aiheeseen liittyvät postaukset näppärästi saman katon alle, pystyt seuramaan kampanjasi etenemistä ja voit osallistua aiheeseen liittyviin keskusteluihin. Verkosta löytyy myös lukuisia some-analysointityökaluja, joihin kannattaa tutustua.

Tagipilvi

, ,

Kommentit

Kukaan ei ole vielä kommentoinut tätä sivua.

Lähetä kommenttisi