
11 elokuuta 2014
Markkinointiviestintä – totta vai tarinaa
Tarinat tekevät markkinointiviestinnässä selkeästi uutta tulemista. Esimerkiksi Suomessa tämä näkyy siten, että Jukka Torkki on tarttunut aiheeseen ja kirjoittanut kirjan Tarinan valta. Johtajat ylistävät tarinoiden merkitystä ja haluavat myyjien ja markkinoijien kertovan mielenkiintoisia tarinoita edustamastaan brändistä. Ei kuitenkaan ole helppoa luoda sellaista tarinaa, jonka kertoja palaa halusta kertoa ja jonka kuulija intensiivisesti kuuntelee loppuun.
Torkki nostaa kirjassaan esiin viisi ohjetta yrityksen toiminnan pukemiseen tarinaksi.
1) Keskity viestin sisällössä siihen, mikä koskettaa tunnetta
Karsi tarinasta ne elementit, joihin et pysty liittämään tunnetta. Jätä surutta pois ne faktat, joihin et saa liitettyä tekstissäsi mitään tunnetta.
2) Esitä ratkaisuja konkreettisiin ongelmiin
Muista aina esittää suoraan ja kiertelemättä sekä ongelmat että ratkaisut. Ongelmien ja ratkaisujen esittämisestä rakentuu jatkokertomus, joka vie lukijaa kohti parempaa.
3) Rakenna aristoteelinen draama
Päätä tarinan hyveellinen päähenkilö, jota kohtaan kuulija tuntee sympatiaa ja jonka puolelle hän haluaa. Rakenna konflikti/ongelma, jonka päähenkilö kohtaa. Kerro erilaisista käänteistä, jotka vievät kohti päähenkilön tarjoamaa tarinan ratkaisua. Draaman avulla saat lukijan puolellesi.
"Älä unohda, että lukija on asiakkaasi."
4) Käytä arkkityyppejä
Puno tarinaasi mukaan klassiset arkkityypit, kuten Tuhkimo, Daavid ja Goljat, kapinallinen ja systeemi. Lukija tunnistaa alitajuisesti arkkityypit ja muistaa tarinan juonen ja henkilöt paremmin.
5) Tee ihmisistä tarinasi kertojia antamalla heille siinä paikka
Älä unohda, että lukija on asiakkaasi, joka hankkii ja hyötyy tuotteestasi, palvelustasi tai ratkaisustasi. Luo heille tarinaan tarttumapinta, jonka avulla he pystyvät kertomaan tarinastasi oman versionsa tai jatkokertomuksensa.
Totuus on tarinaa ihmeellisempää ja uskottavampaa. Haluatko nähdä tarinan kaikkien aikojen sankareista? Klikkaa tästä
I was looking everywhere and this popped up like nothing!
Lähettänyt livetra, 03:12 21 maaliskuuta 2015
Kukaan ei ole vielä kommentoinut tätä sivua.