Tarja Väyrynen

Tarja Väyrynen

19 lokakuuta 2015

Kuva ois kiva

Takavuosina nuoriso julkaisi kirjeenvaihtoilmoituksia lehdissä. Ilmoituksen lopussa huhuiltiin usein, että kuva ois kiva. Tämän päivän näkökulmasta tuo on jo muinaishistoriaa. Tämän päivän nuoriso on ensinnäkin laajempi käsite, henkinen nuoruus kun jatkuu pitkälle keski-ikään (ainakin allekirjoittaneella). Ja kun tämän päivän nuoriso haluaa seuraa, nuorisovallan edustaja nappaa mobiililaitteen kätöseensä ja pistää viestiä liikkeelle. Tai pari kuvaa.

Hymyä jakoon

tarjaOmaa elämää avataan kuvien kautta miljoonayleisölle melko estottomasti. Instagramiin ladataan kymmeniä miljoonia kuvia joka päivä. Instan syövereissä lepää yli 112 miljoonaa selfietä eli omakuvaa.*) Itsensä kuvaaminen alkaa olla jo ihan normaali juttu, eivätkä alle 2-kymppiset edes ymmärrä kysymystä selfieiden normaaliudesta. Joka tapauksessa, kuvaaminen ja jakaminen on tehty niin helpoksi, että sitä harrastetaan todella massiivisesti. 

Tähän ovat tarttuneet myös yritykset. Markkinointi pörheltää nyt nopean sisällöntuotannon parissa, mikä mahdollistaa aidon läsnäolon ja kaksisuuntaisen kommunikoinnin omassa asiakaskunnassa. Erilaisten visuaalisten sisältöjen rooli on merkittävä, kun halutaan sekä tavoittaa että sitouttaa kohderyhmiä. Kevyesti toteutettu visuaalinen sisältö palvelee markkinointia loistavasti, sillä juuri kuvat ovat jaetuimpia sisältöjä sosiaalisessa mediassa.

"Erilaisten visuaalisten sisältöjen rooli on merkittävä, kun halutaan sekä tavoittaa että sitouttaa kohderyhmiä."

Kynnys madaltuu…

Some-kanavissa tapahtuvassa visuaalisessa sisältömarkkinoinnissa kuvien laatu ei ole kynnyskysymys. Nopeaan käyttöön tarkoitettujen kuvien ei pidäkään olla siloiteltuja, täydelliseksi käsiteltyjä mainoskuvia, vaan niiden halutaan kertovan aidoista tilanteista, tapahtumista, ihmisistä. Ne kertovat siitä, mitä parhaillaan tapahtuu.

Tarinankerronta on markkinoinnin kuuma kakku juuri nyt. Brändillä on oltava tarina, yrityksellä olisi hyvä olla myös. Kuvat ja laadukas infografiikka tukevat tätä kerrontaa täydellisesti, ne tukevoittavat tarinaa ja herättävät sen eloon. Visuaalinen tarinankerronta on toimivaa silloin, kun se kohtaa asiakkaan tarpeineen kanavassa, jossa tämä jo valmiiksi liikkuu.

…mutta kynnystäkin tarvitaan

Visuaalisen sisällön tuottaminen ja some-kanavissa operointi muodostavat yhden merkittävän osa-alueen markkinoinnin kokonaiskentässä. Se avaa valtavasti mahdollisuuksia ja tuo vielä tullessaan ties mitä. Markkinoinnin niin sanotut peruslainalaisuudet eivät ole kadonneet mihinkään, keinovalikoima vain laajenee. Panostukset massiivisempiin kampanjoihin, mainoskuvauksiin ja laadukkaiden mainosten tuottamiseen ovat edelleen tarpeen.

Mutta. Sisältömarkkinointi ei ole pelkästään verkossa tapahtuvaa toimintaa. Tarinan tulee elää myös verkon ulkopuolella. Lisäksi, onnistuakseen, se edellyttää resursseja, toimivan suunnitelman sekä henkilön, joka vastaa suunnitelman (tai professionaalimmin sisältöstrategian) toteutuksesta.    

*) (Lähde: http://sometek.fi/infograafi-visuaalinen-verkko-ja-mobiilikuvauksen-rajahdys/)

Tagipilvi

, ,

Kommentit

Kukaan ei ole vielä kommentoinut tätä sivua.

Lähetä kommenttisi