Mikko Pöykkö

Mikko Pöykkö

05 kesäkuuta 2017

Kilpailu ammattikorkeakoulusivustojen kesken on kovaa

Parhaat sivustot ottivat keulaa parantamalla sisältöä, hakukonetuloksia ja sosiaalista kiinnostavuuttaan. Heikoimmat jäävät jälkeen aktiivisuudessa ja osaamisessa. Nämä näkyvät varmasti myös opiskelijoiden asiakaskokemuksissa ja hakuprioriteeteissä.

Ammattikorkeakoulujen verkkosivustoanalyysi 2017

Verkkosivusto on jokaisen ammattikorkeakoulun tärkein markkinointiviestinnän kanava ja työkalu. Analysoimme keväällä 22 merkittävimmän suomalaisen ammattikorkeakoulun verkkosivut näkyvyyden ja vaikuttavuuden näkökulmasta. Saadaksemme tietoa sivustojen kehityksestä käytimme analyysissä täsmälleen samoja mittareita kuin keväällä 2016 toteutetussa analyysissä. Tänä vuonna täydensimme selvitystämme kyselyllä, jossa kartoitimme ammattikorkeakoulujen omaa näkemystä verkkosivustoistaan.

Ahkeruus näkyy

Kovimmat nousijat ovat kiinnittäneet selvästi huomiota sisältöstrategiaan, sisällön määrään ja laatuun. Samalla kun sisällön määrä on joillain sivustoilla jopa yli kolminkertaistunut, on merkityksettömän sisällön määrä  radikaalisti laskenut ja merkityksellisen sisällön määrä taas noussut. Myös hakukonetulokset ovat parantuneet kovimmilla nousijoilla.

Ahkeruus näkyy, sillä sivustoilla on merkittävästi enemmän descriptioneja ja sopivan pituisia titlejä. Valitettavasti copy-pastea on myös käytetty kohtalaisen paljon, sillä sekä duplikoituja titlejä että descriptioneja löytyy turhan paljon. Sosiaalinen kiinnostavuus on kasvanut erityisesti paremman sisällön ansiosta. Jaettujen sivujen määrissä on 25 prosentin nousuja ja samalla sivustolla jakojen määrä on lähes kymmenkertaistunut. 

Omissa arvioinneissa näkyy sivuston kehitysvaihe

Pyysimme oppilaitosten edustajilta arviota omista verkkosivuistaan ja vastauksissa näkyy sivustojen kehitysvaihe. Uudistusta suunnittelevat antavat sivustoilleen tyydyttäviä arvosanoja ja arvioivat sivustonsa vaikeaksi ylläpidettäviksi, ulkoasultaan vaatimattomiksi ja SEO-ominaisuuksilta heikoiksi.

Vastikään sivustonsa uudistaneet puolestaan antavat sivuilleen arvosanaksi pääasiassa yhdeksikön ja arvostavat sivustojensa mobiilikäytettävyyttä, sisällön löydettävyyttä ja sivuston yleistä helppokäyttöisyyttä. Yleisesti ottaen omissa arvioissa kiinnitetään paljon huomiota sivuston ulkoasuun, kuviin ja videoihin, joka kertoo verkkoviestinnän muuttumisesta yhä visuaalisempaan suuntaan.

Unohdetut tuntuvat jämähtäneen paikalleen

Heikompien sivustojen tuloksia tarkastellessa tulee väkisin mieleen joko osaamisen tai tiedon puute. Näilläkin sivuilla olisi mahdollisuus loikata vähintäänkin nousijoiksi laittamalla asioita kuntoon. Vaikuttaakin siltä, että heikoimmat keskittyvät muutamien asioiden kehittämiseen tai hoitamiseen ja unohtavat, että sivuston menestys syntyy kokonaisuudesta.

Todennäköisesti useat unohdetuista tulevat uudistamaan verkkosivustonsa perusteellisesti tulevina vuosina. Verkkosivu-uudistuksessa on kuitenkin omat sudenkuoppansa –  nykytilanne kannattaakin analysoida tarkkaan, sillä uusi CMS tai raikas uusi ilme eivät kanna pitkälle jos osaaminen verkkosivujen sisällöntuotannossa ja ylläpitämisessä eivät ole ajantasalla. 

Haluatko tarkan analyysin oppilaitoksesi verkkonäkyvyydestä ja vaikuttavuudesta?

Analyysin lisäksi saat yksilölliset kehityskohteet ja toimenpidesuunnitelman. 

 

Ota yhteyttä!

Mikko Pöykkö
mikko.poykko@focus.fi
040 570 5532

Tero Heittola
tero.heittola@reco.fi
040 726 1977

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Tagipilvi

, ,

Kommentit

Kukaan ei ole vielä kommentoinut tätä sivua.

Lähetä kommenttisi