Mikko Pöykkö

Mikko Pöykkö

13 lokakuuta 2017

Muutamia helppoja perusvinkkejä some-näkyvyyden kasvattamiseen

Koostimme muutaman esimerkin suurimmista huolenaiheista, jotka nousevat esiin puhuttaessa verkkosivuston markkinoitavuuden ja markkinoinnin parantamisesta ammattikorkeakouluissa ja ammattioppilaitoksissa.

Toteutimme hiljattain markkinointiviestintätoimisto Recommended Finlandin kanssa Suomen ensimmäisen kattavan verkkosivuanalyysin ammattioppilaitosten ja ammattikorkeakoulujen verkkosivuista. Analyysissämme keskityimme erityisesti niiden näkyvyyden ja vaikuttavuuden tarkasteluun, siis siihen mikä toimii ja mihin kannattaa verkossa panostaa. Erot oppilaitoksien välillä ovat merkittäviä. Samalla ne antavat selityksen, miksi toiset pärjäävät paremmin kiristyvässä kilpailussa oppilaista, osaamisesta ja asiakkaista.

Olemme esitelleet tuloksia kymmenien oppilaitosten verkkoviestinnästä vastaaville. Näiden keskusteluiden perusteella koostimme tiiviin ohjeistuksen, joka kannattaa huomioida kehitettäessä verkkosivuston markkinoitavuutta ja markkinointia ammattikorkeakouluissa ja ammattioppilaitoksissa.

Maksimoi some-näkyvyys, panosta jaettavuuteen

Yksi kompastuskivi on sosiaalinen media, jonka hyödyntämisessä moni oppilaitos on jäänyt lähtöruutuun.

"Sosiaalisen median näkyvyyden maksimoiminen toimivien sisältöjen avulla on nykypäivänä koulutusten markkinoinnissa usein jopa tärkeämpää kuin hakukoneoptimointi", Recommendedin digitaalisen vaikuttavuuden asiantuntija Tero Heittola muistuttaa. "Valitettavasti tämä asia on monissa organisaatioissa hoidettu todella huonosti, eikä sen merkitystä ole vielä täysin ymmärretty", hän lisää. 

Ohessa muutama helppo korjaus, joilla saa jo paljon aikaan:

  1. Varmista, että sisältösi on kiinnostavaa ja että sen jakaminen on tehty todella helpoksi
  2. Huolehdi, että Open Graph -tagitus tarjoaa juuri sisältöön sopivan ja sosiaalisesti jaettavan oikean kuvan sopivassa resoluutiossa
  3. Laita meta-descriptionit kuntoon – samalla edesautat hakukoneita näyttämään toivottua sisältöä
  4. Katso, että CMS tukee mm. valmiiden twiittien julkaisua juuri oikealla kuvalla, #hashtagilla ja viestillä – tekemällä twiitin näin valmiiksi helpotat jakajien elämää sekä varmistat sen näkyvyyden oikeassa asiayhteydessä

Integroi sisällönhallintajärjestelmä tärkeimpiin sosiaalisen median rajapintoihin

Jos markkinoinnista ja viestinnästä vastaavien aika ja resurssit menevät yksinkertaisten tietojen ylläpitoon ja hallintaan sekä sivuston loputtomalta tuntuvaan jatkokehitykseen, jäävät oman työn avaintehtävät – siis markkinointi ja viestintä – liian vähälle huomiolle.

Esimerkiksi yhteystiedot ja tutkintokuvaukset ovat tietoja, joita oppilaitosten sivustoilla on paljon ja monessa paikassa. Lisäksi ne löytyvät usein myös oppilashallintajärjestelmästä ja active directorystä.

"Kun digitaaliset järjestelmät integroidaan oppilaitoksen verkkosivustoon, säästetään parhaassa tapauksessa satoja työtunteja vuodessa. Ne voi käyttää vaikuttavan sisällön luomiseen ja sosiaaliseen markkinointiin", toteaa tiedonhallinnan asiantuntija Jukka-Pekka Palo Focus Flowsta.

Sivuston teknisen toteuttajan näkökulmasta jatkuva sivuston kehittäminen on tietysti tuottavaa. Asiakkaan kannattaa kuitenkin maksaa vain työstä, joka tuottaa oikeaa lisäarvoa. Siksi sivuston integrointi tärkeimpiin sosiaalisiin medioihin tulisi olla standardi eikä kallis, jokaiselta asiakkaalta erikseen laskutettava lisäinvestointi.

Vaadi hyvää palvelua ja parasta asiantuntemusta – myös sosiaalisesta mediasta

Toimivan verkkosivuston toteuttaminen ei ole projekti, vaan prosessi. Kohderyhmääsi tuskin kiinnostaa, uudistettiinko sivustosi viime vai edellisvuonna. Hyvällä ja luotettavalla kumppanilla on näkemystä ja asiantuntemusta siitä, mihin kannattaa panostaa. Samalla heiltä löytyy pitkäjänteisyyttä viedä sivustoasi oikeaan suuntaan askel kerrallaan. Edes parhaimmat suunnitelmat tai villeimmät visiot eivät toteuta itse itseään – eivätkä toisaalta hyödytä ketään, jos ne ovat laatikossa pölyttymässä.

"Monesti näkee ja kuulee, ettei sivuston teknistä toimittajaa kiinnosta lainkaan asiakkaan verkkopalvelun parantaminen. Liian usein tämä vain odottaa välttämättömiä lisätilauksia, joista voi ylilaskuttaa asiakastaan. Monesti myös sisällönhallintajärjestelmät on rakennettu niin, että sivuston ylläpito ja jatkokehitys on tarkoituksella kallista – ja samalla mahdollisimman tuottavaa toimittajalle", Tero Heittola sanoo.

Käytön helppous ja sisällönhallintajärjestelmän selkeys korostuvat erityisesti monessa toimipisteessä toimivien laaja-alaisten oppilaitosten kohdalla. Selkeä sivustorakenne, yksinkertainen Wysiwyg-editori, helppo tiedostojen ja kuvien hallinta sekä ymmärrettävät ohjeet tekevät sivustojen ylläpidosta vaivattovampaa ja mukavampaa. Silloin myös sisältöä tekee mielellään.

Muista aina kohdeyleisösi

Parhaat verkkopalvelut elävät samassa ajassa kuin niiden käyttäjätkin. Oppilaitosten oppilaat kokeilevat kaikkea heti ja buumit syntyvät (ja kuolevat) nopeasti.

"Jos siis joku kysyy, pitäisikö meidänkin mennä WhatsAppiin tai Snapchattiin, vastaus on ehdottomasti kyllä. Aktiivisesti toimivat edelläkävijät ovat pitkässä juoksussa aina etulyöntiasemassa", Recommendedin sisältöstrategi Timo Vennonen painottaa.

Lue myös:
Näin kirjoitat parempaa sisältöä oppilaitoksesi verkkopalveluun
Toteuta some-kampanja oikein – katso vinkit

Haluatko tarkan analyysin oppilaitoksesi verkkonäkyvyydestä ja -vaikuttavuudesta? Analyysin lisäksi saat yksilölliset kehityskohteet ja konkreettisen toimenpidesuunnitelman.

Ota yhteyttä!

Mikko Pöykkö
mikko.poykko@focus.fi
040 570 5532

Tero Heittola
tero.heittola@reco.fi
040 726 1977 

Tagipilvi

, , , , , , ,

Kommentit

Kukaan ei ole vielä kommentoinut tätä sivua.

Lähetä kommenttisi