Mikko Pöykkö

Mikko Pöykkö

18 elokuuta 2016

Hajontaa ammattioppilaitosten verkkosivuissa

Digitalisoituva tiedonhaku ja palvelut ovat muuttaneet ammatillisten oppilaitosten viestintää. Verkkosivujen ohella luodaan palveluita verkkoon. Markkinoinnissa ja viestinnässä monilla on vielä parannettavaa.

Blogi graafi

Verkkosivusto on jokaisen oppilaitoksen näyteikkuna. Ei ole yhdentekevää millaisen ensivaikutelman se jättää. Analysoimme 2016 keväällä 34 merkittävimmän suomalaisen ammattioppilaitoksen verkkosivut näkyvyyden ja vaikuttavuuden näkökulmista. Tulokset selittävät osaltaan miten hyvin ne pärjäävät kiristyvässä kilpailussa oppilaista, osaamisesta ja asiakkaista. Yli 60 erillisellä mittarilla tarkasteltiin mm. sivuston käytettävyyttä, sosiaalisen markkinoinnin vaikuttavuutta, sivuston sisältöä ja päivitystiheyttä sekä hakukonelöydettävyyttä.

Parhaat erottuvat, heikoimmat tuhlaavat paukkujaan tai jäävät unholaan

Erityisesti sivuston vaikuttavuutta – sisältöä, esillepanoa ja jaettavuutta – mitattaessa on hajonta oppilaitosten välillä suurta. Vain kaksi oppilaitosta tarkastelluista yltää tässä hyvään suoritukseen. Hyvällä näkyvyydellä ei voi kompensoida vaikuttavuuden puutetta.

”Oppilaitoksen tuottamien verkkosisältöjen pitää puhutella opiskelupaikkaa etsivää nuorta. On pystyttävä hyppäämään hänen tennareihinsa, ymmärrettävä millaisessa maailmassa ja ympäristön paineessa hän elää”, verkkosisältöstrategi Timo Vennonen Recommendedistä sanoo.

Valitettavan monet esimerkiksi eivät vieläkään tarjoa kunnollista mobiilia käyttökokemusta, kertovat tarjoamastaan erittäin organisaatiolähtöisesti ja ovat totaalisesti unohtaneet sisällön sosiaalisen jakamisen. Erityisesti nuoria puhuteltaessa näin ei vain voi mitenkään enää toimia.

Tilanne muuttuu nopeasti ja mahdollisuuksia avautuu jatkuvasti

Digitalisaatio muuttaa jatkuvasti odotustasoamme erilaisista palveluista. Suomalaisen ammatillisen oppilaitoksen tulevaisuuden kannalta kysymys kuuluu, miten oppilaitos pystyy kehittämään vetovoimaansa verkottuvassa maailmassa: miten unohdetuista tuhlaajista tehdään mestareita.

”Kasvavat odotukset asettavat uudenlaisia haasteita, mutta samalla ne myös avaavat suuria mahdollisuuksia. Toimintaympäristön muuttuessa on aktiivisesti ja pitkäjänteisesti verkossa toimiva oppilaitos etulyöntiasemassa”, Recommendedin digitaalisen vaikuttavuuden asiantuntija Tero Heittola toteaa.

Monissa sivustoissa korjaavat toimet ovat todella yksinkertaisia: on lisättävä nimenomaan kohderyhmää puhuttelevaa sisältöä, hyödynnettävä sosiaalista markkinointia ja kiinnitettävä erityistä huomiota sivuston palveluelementteihin. Toteuttamamme oppilaitossivustot ovat oikealla tiellä ja se näkyy jo tuloksissakin.

Selvitys on toteutettu Focos Flow'n ja Recommended Finlandin yhteistyönä. 

Haluatko tarkan analyysin oppilaitoksesi verkkonäkyvyydestä ja -vaikuttavuudesta?

Analyysin lisäksi saat yksilölliset kehityskohteet ja toimenpidesuunnitelman.

Ota yhteyttä!

Mikko Pöykkö
mikko.poykko@focus.fi
040 570 5532

Tero Heittola
tero.heittola@reco.fi
040 726 1977 

Tagipilvi

, ,

Kommentit

Kukaan ei ole vielä kommentoinut tätä sivua.

Lähetä kommenttisi