Mikko Pöykkö

Mikko Pöykkö

07 lokakuuta 2016

Ammattikorkeakoulusivustot järjestykseen – digitaalisuuden hyödyntämisessä valtavat erot

Uusien opiskelijoiden tavoittamisessa digitalisaatio on merkittävä muutosvoima. Monet toimijat eivät hyödynnä koko potentiaaliaan. Avoimesti ja asiakaskeskeisesti toimivat nousevat voittajiksi. 

AMK verkkoanalyysi 2016

Analysoimme touko-kesäkuussa 2016 suomalaisten ammattikorkeakoulujen verkkosivut näkyvyyden ja vaikuttavuuden näkökulmista. Yli 60 erillisellä mittarilla tarkasteltiin mm. sivuston hakukonelöydettävyyttä, sosiaalisen markkinoinnin vaikuttavuutta, sivuston sisältöä ja päivitystiheyttä sekä käytettävyyttä.

Nuoret vaativat koulunsa verkkopalvelulta Googlen osuvuutta ja Instagramin nopeutta

Verkkopalvelu on oppilaitoksen julkisivu verkossa ja potentiaalinen opiskelija luo välittömästä ensivaikutelman tulevasta opinahjostaan - positiivisen tai negatiivisen. Erityisesti sivuston vaikuttavuutta – sisältöä, esillepanoa ja jaettavuutta – mitattaessa hajonta ammattikorkeakoulusivustojen välillä on suurta.

Keskeisessä asemassa on verkkosisältöjen monipuolisuus ja puhuttelevuus opiskelupaikkaa etsivälle nuorelle. Digitaalisuus onkin muuttanut nuorten aikuisten käyttäytymistä pysyvästi. ”Pelkkä koulun ja opintokokonaisuuden kuvaus ei ole riittänyt pitkään aikaan. Nuorille tärkeää on vertaisten kokemukset ja kommentit – heidän arkensa on nopeaa, sujuvaa ja henkilökohtaista online-viestintää. Samaa odotetaan myös oppilaitokselta”, Recommendedin digitaalisen vaikuttavuuden asiantuntija Tero Heittola toteaa.

Menestys lähtee sosiaalisuudesta, hauskuudesta ja asiakaslähtöisyydestä – erityisesti verkossa

Kunnollisen mobiilin käyttökokemuksen lisäksi ammattikorkeakoulujen on oltava äärimmäisen ketteriä sosiaalisessa mediassa: aitoon vuorovaikutukseen kykeneminen on ensiarvoista. Oppilaitos joka yhdistää asiallisuuden ja huumorin, ja joka jaksaa aktiivisesti pitää some-sisältönsä mielenkiintoisena ja raikkaana, saa etulyöntiaseman. Periaate on helppo ymmärtää, mutta vaikea sisäistää.

”Suurin yksittäinen virhe on, että oppilaitokset kertovat tarjoamastaan erittäin organisaatiolähtöisesti ja ovat unohtaneet sisällön sosiaalisen jakamisen. Näin ei voi enää toimia, norsunluutornista on tultava alas”, verkkosisältöstrategi Timo Vennonen Recommendedistä sanoo. Monissa sivustoissa yleisimmät virheet onkin helppo osoittaa – ja vielä helpompi korjata: varmista sivustosi ajanmukaisuus, lisää kohderyhmää puhuttelevaa sisältöä ja kiinnitä erityistä huomiota sivuston sosiaaliseen jaettavuuteen sekä palveluelementteihin. 

Selvitys on toteutettu Focus Flow'n ja Recommended Finlandin yhteistyönä. 

Haluatko tarkan analyysin oppilaitoksesi verkkonäkyvyydestä ja -vaikuttavuudesta?

Analyysin lisäksi saat yksilölliset kehityskohteet ja toimenpidesuunnitelman.

Ota yhteyttä!

Mikko Pöykkö
mikko.poykko@focus.fi
040 570 5532

Tero Heittola
tero.heittola@reco.fi
040 726 1977 

Tagipilvi

, ,

Kommentit

Kukaan ei ole vielä kommentoinut tätä sivua.

Lähetä kommenttisi