Mikko Pöykkö

Mikko Pöykkö

15 elokuuta 2017

5 vinkkiä online-viestinnän analysointiin ja tehostamiseen

Verkkosivuston ja sosiaalisen median ylläpitäminen voivat syödä valtavasti työaikaa. Keskittymällä oikeisiin asioihin ja tekemällä viestintää tavoitteellisesti voidaan verkkoviestinnän tehoa nostaa merkittävästi.

5 vinkkia online viestinnan tehostamiseen 600Jokainen sisällöntuottaja ja ylläpitäjä tietää, että viestin optimointiin voi saada palamaan järkyttävästi aikaa. Aina löytyy keinoja parantaa julkaisun tuloksia: oikean hashtagin hakeminen, kuvien räätälöinti, Facebook-julkaisun virittely ja niin edelleen. Kyseessä on loputon suo, joten on pakko löytää juuri se kohta, johon aikaa kannattaa uhrata.

Analytiikkakin syö aikaa, mutta ilman sitä työn tehostaminen ei vain onnistu. Analysointiin löytyy työkaluja ja  mittareita on valtavasti, niin ilmaisia kuin maksullisia. Myös niiden kanssa saa päivänsä kulumaan helposti ilman selvästi tulkittavia ja viestittäviä tuloksia. On siis pakko tehdä valintoja. Kokosin muutaman vinkin etenemisestä.

Vihje 1. Määrittele lähtötilanne

Käy läpi käytössä olevaa statistiikkaa muutamalta edelliseltä kuukaudelta. Käytä kaikkia käytössäsi olevia tietoja verkkosivustostasi, Facebookistasi, Twitteristäsi, Instagrammistasi ja muista käytössäsi olevista kanavista. Kun olet saanut keskiarvot määriteltyä saavutettavuuden, sitoutumisen, klikkausten, tykkäysten, jakojen ja muiden interaktioiden osalta, on aika määritellä, mitkä mittarit ovat seurannan arvoisia ja miksi.

Vihje 2. Valitse mittarit sivustollesi

Kaikilla markkinoijilla on varmastikin kokemuksia kampanjoista, joilla on saatu huikea määrä sivulla kävijöitä. Samalla tiedostamme, että huomattavasti vaikeampaa on saada kävijä sitoutumaan eli kiinnostumaan sivuston sisällöstä ja aktivoitumaan sen innostamana (ei siis pakottamana). Määrittele siis, mitkä mittarit indikoivat sitä, että kävijä on sitoutunut ja aseta tavoitteesi perustuen edellä mainittuihin keskiarvoihin. Suunnittele sitten sisältösi päämääränä riittävä määrä sitoutuneita kävijöitä.

Vihje 3. Valitse tärkeimmät kanavasi

Sivustoseurantasi kertoo suoraan, mitkä kanavat tuottavat eniten liikennettä sivustollesi. Liikennemäärien lisäksi kiinnitä huomiota liikenteen laatuun. Kävijät, jotka poistuvat nopeasti sivulta, eivät luonnollisesti ole niin arvokkaita kuin ne jotka viettävät aikaansa sivustollasi ja mahdollisesti hankkiutuvat jopa vuorovaikutukseen sivuston kanssa. Määrittelemällä, mitkä kanavat ovat organisaatiollesi tärkeimpiä, opit mihin sinun kannattaa aikasi ja energiasi uhrata.

Vihje 4. Mittarit myös sosiaaliselle medialle

Kysy itseltäsi, mitä organisaationne oikeastaan tavoittelee olemalla aktiivinen sosiaalisissa medioissa. Myyntiä? Klikkauksia sivustollenne? Keskustelua? Uutiskirjeen tilaajia? Tietyn profiilin seuraajia? Sosiaalisen median kanavillekin pitää valita ne mittarit, joilla voidaan seurata tavoitteiden täyttymistä. Mittarit auttavat sinua ja kollegoitasi työskentelemään kohti yhteistä tavoitetta. Muista myös, että mittarit eivät ole pysyviä, vaan brändin kehittyessä myös tavoitteet ja niitä seuraavat mittarit muuttuvat. 

Vihje 5. Yhdistä data ja organisaation tavoitteet

Data ja tulokset ovat tietysti mielenkiintoisia, mutta niiden pitää olla myös merkityksellisiä. Riisu mittareista ja datasta pois kaikki se, joka on mielenkiintoista mutta merkityksetöntä. Merkityksellisiä ovat vain ne mittarit, joiden voidaan osoittaa korreloivan liiketoiminnallisesti merkittävien tavoitteiden kanssa.

Mieti, mitä organisaationne johtohenkilöt tarvitsevat päätöksentekoonsa. Heidän ei todellakaan tarvitse tietää, mitkä kaikki hakusanat toivat liikennettä sivustollenne. Sen sijaan heitä voisi kiinnostaa se, millainen kanava-mix toi asiakkaita sivustolle ja miten se poikkeaa aikaisemmin käytetystä. 

Haluatko virittää mittarisi kuntoon ja luopua turhasta työstä?

Ota yhteyttä ja rakennetaan organisaatiollesi mittaristo, joka ohjaa online-viestintänne menestykseen. 

Mikko Pöykkö
mikko.poykko@focus.fi
040 570 5532

Tagipilvi

, , , , , , , ,

Kommentit

Kukaan ei ole vielä kommentoinut tätä sivua.

Lähetä kommenttisi